Wat is Tienskip?
In het kort
- Tienskip bereikt jongeren op vernieuwende wijze bij de lokale politiek.
- Tienskip blijft dicht bij de belevingswereld van de jongeren.
- Tienskip brengt politici en jongeren bij elkaar.
- Tienskip laat jongeren nadenken over praktische oplossingen voor problemen waar zij tegenaan lopen.
Hoe werkt Tienskip?
Tienskip is een organisatie voor en door jongeren, met als doel om jongeren te
betrekken bij de lokale politiek. Door middel van het organiseren van projectdagen
op middelbare scholen probeert Tienskip de kloof tussen jongeren en politiek te verkleinen.
Deze dag leren de leerlingen niet uit de boeken, maar worden zij vanuit het klaslokaal
in de samenleving gedropt. Wij nemen de jongeren mee naar een (politieke) locatie
buiten school, waar zij samen met onder andere raadsleden aan de slag gaan.
Onze organisatie heeft met al haar activiteiten de volgende doelen:
- De kloof tussen politiek en jongeren verkleinen.
- Jongeren op laagdrempelige manier kennis laten maken met de gang van zaken in de lokale politiek.
- Actief burgerschap in de praktijk brengen. Jongeren laten zien wat allemaal mogelijk is met de juiste politieke 'know-how'.
- Jongeren laten zien dat als je iets wil bereiken binnen de gemeente dat dit binnen je mogelijkheden ligt.
Hoe ziet zo'n projectdag eruit
Stap 1: Het democratisch paspoort
Jongeren zijn eigen baas over wat er wordt besproken op de projectdag.
Er is natuurlijk niks leuker aan kennis maken met de lokale politiek dan
aan de hand van onderwerpen die je zelf echt belangrijk vindt. Tienskip
breekt enkele weken voor de projectdag in tijdens de les, om de projectdag
uit te leggen. Hier krijgen de jongeren een opdracht, om via onze website
een aantal vragen te beantwoorden. In deze vragen formuleren de jongeren
een probleem, wens of verandering die zij willen zien in hun eigen leefomgeving.
Stap 2: Beginnen maar!
Nadat alle paspoorten zijn ingevuld en zijn ingedeeld in groepjes kan de projectdag
beginnen. De jongeren zullen hun paspoort krijgen en via de douanecontrole de
ruimte betreden. Paspoort gecheckt, koffie gepakt en op naar de goede tafel. Aan
tafel zitten de jongeren met klasgenoten die allemaal een soortgelijke
probleemstelling hebben geformuleerd. Samen gaan zij brainstormen over de mogelijke
oplossing voor problemen die zij hebben geformuleerd op het paspoort. Voor deze
vertaalslag staan zij uiteraard niet alleen. Aan elke tafel zetelt een expert die
de jongeren helpt om de problemen om te zetten tot een oplossing. De eerste
brainstormsessie gaat voornamelijk over het koppelen van de paspoorten en kijken
naar de ideale situatie van de jongeren.
Stap 3: Van ideaal naar plan
De tweede brainstormsessie zal in het teken staan van de het verwerken van de
ideale situatie tot een concreet plan. Dit is het praktische gedeelte waarbij gekeken
wordt hoe de problemen in concrete stappen kunnen worden verholpen of waar de wens
van de leerlingen vorm en inhoudt krijgen. Eigenlijk ontwikkelen de jongeren een
stappenplan voor het oplossen van het probleem.
Stap 4: Presenteer het plan!
De jongeren hebben een plan hoe zij hun probleem moeten aanpakken. Dit gaan zij
wereldkundig maken op de projectdag. Elke groep krijgt een minuut de tijd om hun plan
zo daadkrachtig mogelijk toe te lichten. Zij zullen aan medeleerlingen en experts zo duidelijk
mogelijk moeten maken wat hun plan is en waarom het hun steun moet krijgen, want
uiteindelijk zal er door de zaal online worden gestemd op het beste idee.
Stap 5: De toekomst ligt in je handen (of doe er zelf wat aan!)
Allemaal leuk en aardig, maar na de projectdag blijft het alleen maar bij plannen? Nee hoor, de jongeren
kunnen na de projectdag doorgaan met hun project. Zij zullen dan onder onze begeleiding bij de goede
mensen terecht komen in de gemeente en provincie. Dan is het hebben van een leuke dag niet het doel,
maar de daadwerkelijke uitvoering.
Meet the team(skip)!

Tienskip bestaat uit vijf enthousiaste studenten (van links naar rechts):
- Bram van Beekhuizen (22 jaar, student HBO-ICT)
- Hindrik Talsma (22 jaar, student Internationale Betrekkingen)
- Jeppe Kok (23 jaar, student Politicologie)
- Jens Meindertsma (20 jaar, student Geschiedenis)
- Piter Reitsma (21 jaar, student Communicatie en Multimedia Design)
441 Na lang nadenken over ons concept, zijn wij met onze eerste pilot begonnen om jongeren te betrekken bij de lokale politiek. Je kunt pas weten waar je het over hebt als je het uitprobeert. Daardoor hebben wij twee pilots gehouden, voordat wij de sprong in het diepe namen om met geld van onder andere de gemeente een reeks projectdagen te organiseren. In het eerste schooljaar van ons jonge bestaan hebben wij 715 jongeren bereikt van scholen in de gemeente Leeuwarden. Dit schooljaar (2019/2020) gaan we dat uibtreiden om nog meer scholen en jongeren te betrekken!

Wil jij helpen?
Misschien als vrijwilliger om een handje te helpen op projectdagen of als expert om leerlingen te helpen tot oplossingen te komen.
Doe mee!